Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php on line 1191

Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php on line 1191

Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php on line 1194

Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php on line 1194

Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php on line 1197

Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php on line 1197

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/perkhid7/public_html/wp-content/plugins/statpress/statpress.php:1191) in /home/perkhid7/public_html/wp-includes/feed-rss2.php on line 8
Skim Gred 41 http://perkhidmatanawamgred41.com Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41 Sun, 12 Jun 2011 08:20:39 +0000 en-US hourly 1 http://wordpress.org/?v=4.0.12 Bagaimana Memohon Kerja Kerajaan? http://perkhidmatanawamgred41.com/panduan-spa/bagaimana-memohon-kerja-kerajaan/ http://perkhidmatanawamgred41.com/panduan-spa/bagaimana-memohon-kerja-kerajaan/#comments Thu, 19 May 2011 18:44:50 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=26 Permohonan kerja kerajaan harus melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan langkah awal ialah melalui pendaftaran dengan mengisi borang SPA8i yang ada di laman rasmi SPA. Anda boleh tonton video ini untuk langkah pendaftaran SPA8i;

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/panduan-spa/bagaimana-memohon-kerja-kerajaan/feed/ 0
Pegawai Perkhidmatan Awam Berkualiti! http://perkhidmatanawamgred41.com/perkhidmatan-awam/pegawai-perkhidmatan-awam-berkualiti/ http://perkhidmatanawamgred41.com/perkhidmatan-awam/pegawai-perkhidmatan-awam-berkualiti/#comments Wed, 27 Apr 2011 06:40:23 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=22 Untuk tahun 2011, semua ambilan pegawai skim gred 41 harus melalui sistem baru ambilan kerajaan iaitu melalui ‘profiling’ setelah diumumkan sistem MyRecruitment. Sebenarnya sistem ini sudah pun mula dijalankan sejak tahun 2009 dan pada tahun 2010 telah melibatkan 12 jawatan gred 41 termasuk Pegawai Tadbir Diplomatik, Pegawai Hal Ehwal Islam, Pegawai Pembangunan Masyarakat dan lain-lain. Cuma tahun 2011 ini diperluaskan kepada semua 17 jawatan dan jawatan-jawatan yang diklasifikasikan di bawah ‘Bakat dan Seni’

17 jawatan tersebut adalah;

  1. Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41;
  2. Pegawai Hal Ehwal Islam Gred S41;
  3. Akauntan Gred W41
  4. Pegawai Belia dan Sukan Gred S41;
  5. Pegawai Pertahanan Awam Gred KP41;
  6. Pegawai Siasatan Gred P41;
  7. Penguasa Bomba Gred KB41;
  8. Pegawai Keselamatan Gred KP41
  9. Penguasa Penjara Gred KX41;
  10. Pegawai Penguat kuasa Gred N41
  11. Penguasa Kastam Gred W41
  12. Pegawai Tadbir Gred N41;
  13. Pegawai Arkib Gred S41;
  14. Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41;
  15. Pegawai Perhubungan Perusahaan Gred S41;
  16. Pegawai Psikologi Gred S41;
  17. Pegawai Penerangan Gred S41;

Melalui sistem MyRecruitment ini, calon harus melepasi 4 tapisan sebelum dilantik menjawat jawatan ini;

- tapisan online, semasa isi borang. Calon tak layak akan terus dibuang
– ujian bertulis termasuk ujian sahsiah dan minat
– assessment center
– temuduga

Semua ini bertujuan untuk menapis calon yang benar-benar layak bagi menjamin kualiti pegawai yang dilantik selain menampilkan ketelusan dalam pemilihan pegawai. Jadi seharusnya tidak muncul lagi isu ambilan kerana ‘kabel’, ‘kroni’ dan seumpamanya kerana 3 tapisan wajib ini harus dilalui sebelum sampai ke temuduga. Ke arah lantikan pegawai perkhidmatan awam yang berkualiti!

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/perkhidmatan-awam/pegawai-perkhidmatan-awam-berkualiti/feed/ 0
Penulisan Resume http://perkhidmatanawamgred41.com/resume/penulisan-resume/ http://perkhidmatanawamgred41.com/resume/penulisan-resume/#comments Thu, 17 Feb 2011 17:25:26 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=18 Boleh dikatakan semua orang mampu menulis resume dengan hanya melihat contoh-contoh resume yang ada di internet mahupun resume kenalan anda. Tetapi tahukah anda dengan hanya menulis resume sahaja tanpa melihat kepada strategi penghasilan resume yang menarik dan memikat, anda mungkin akan mengalami sedikit masalah. Masalah yang saya maksudkan ini adalah resume yang dihasilkan mungkin mendatar sahaja. Tiada elemen-elemen memikat.

Saya berikan satu contoh seperti “bernyanyi”. Saya percaya ramai di antara anda yang boleh bernyanyi dengan baik dan sedap didengar. Ini bermakna anda bernanyi dengan nod yang betul, ada yang tinggi dan ada yang rendah. Kepelbagaian nod dan intonasi dalam nyanyian mampu buatkan sesebuah lagu itu sedap didengar. Cuba anda nyanyi satu lagu tanpa mengikut liuk-lentok iramanya – dalam erti kata lain mendatar sahaja dan tiada seorang pun rela mendengar. Mungkin anda seorang sahaja yang sudi mendengar. Cuba anda lihat kartun Doraemon – Giant menyanyi penuh semangat tetapi semua orang tutup telinga…hehe

Baikhlah, contoh ini saya kaitkan pula dengar penulisan resume anda. Penulisan resume tanpa perancangan akan menghasilkan satu resume yang mendatar. Maksud saya resume yang dihasilkan kurang menarik jika bakal majikan melihatnya nanti. Mungkin anda seorang sahaja yang tertarik kepada resume anda. Misi anda adalah mendapatkan pekerjaan pertama anda. Sebelum anda diterima bekerja di sesebuah organisasi tempat kerja anda perlu mempromosikan diri anda sehabis baik untuk pastikan bakal majikan berminat dengan anda. Segala yang hebat tentang diri anda seperti pencapaian anda memerlukan teknik penulisan yang betul untuk menarik perhatian bakal majikan.

Ramai diantara kita yang menulis resume hanya menulis mengikut perspektif diri sendiri. Tidak salah jika anda menulis sebegini tetapi misi anda adalah buatkan bakal majikan tertarik dengan diri anda untuk diterima bekerja. Jadi, lebih baik jika anda menulis resume yang memenuhi kemahuan pihak syarikat. Ini bermakna anda menulis satu resume yang ada sasaran. Ia berbeza jika anda terus sahaja menulis resume tanpa memikirkan aspek keperluan majikan. Penulisan resume sebegini hanya akan memberi kepuasan kepada diri anda sahaja bukan kepada bakal majikan. Jadi, agak susah untuk resume anda dipilih ke temuduga.

Anda perlu mengetahui tentang syarikat yang bakal anda mohon. Apabila anda mengetahui sedikit sebanyak tentang syarikat tersebut maka mudahlah bagi anda menulis resume mengikut keperluan syarikat itu sendiri. Walaupun anda cuba untuk memenuhi keperluan syarikat di dalam resume anda, pastikan jangan anda unsur-unsur penipuan. Anda perlu jujur dalam penulisan resume. Sebaik mana pun resume anda, tetapi jika terdapat unsur penipuan anda mungkin akan mengundang perspektif negatif bakal majikan. Lebih teruk lagi jika resume anda berjaya dipilih untuk ditemuduga nanti.
Kantoinya berkali-kali ganda.

Kesimpulannya, lakukan kajian tentang kemahuan syarikat anda mohon kerja terlebih dahulu kemudian penuhi kemahuannya melalui resume anda. Contohnya seperti menjawab ujian ‘Open book’ – Anda baca semua soalan terlebih dahulu kemudian baru cari jawapan di dalam buku. Anda dah tahu kemahuan setiap soalan, jadi tugas anda adalah mencari jawapan untuk soalan tersebut. Cara beginilah bagaimana resume anda mampu memikat bakal majikan anda.

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/resume/penulisan-resume/feed/ 0
Program Assessment Center http://perkhidmatanawamgred41.com/programme-assessment-center-pac/program-assessment-center/ http://perkhidmatanawamgred41.com/programme-assessment-center-pac/program-assessment-center/#comments Fri, 11 Jun 2010 16:18:45 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=15 Setelah keputusan peperiksaan Gred 41 diumumkan, masih ramai yang tertanya-tanya apakah langkah seterusnya. Adakah semua jawatan terpaksa melalui Programme Assessment Center atau ringkasnya PAC atau hanya jawatan-jawatan tertentu sahaja. Buat masa ini, hanya jawatan gred M41 Pegawai Tadbir Diplomatik sahaja yang dioanggil untuk sesi PAC Julai ini. Itu maklumat rasmi dari SPA sendiri. Tetapi untuk jawatan lain masih ada makluman.

Perjalanan PAC sebenarnya diuruskan oleh pihak INTAN dan bukan SPA dan ianya merupakan modul yang disusan dan dilaksanakan oleh INTAN sendiri di cawangan INTAN seluruh negara. Pelbagai modul akan dijalankan mencakupi modul pengucapan umum, ujian fizikal, kerja kumpulan dan lain-lain modul yang dirangka khas untuk menguji tahap keupayaan dan kelayakan calon. Apa yang perlu ialah calon harus membuat persediaan yang rapi dan jangan sekdar pergi sambil lewa tanpa persediaan. Sebagaimana anda pergi ke peperiksaan bertulis, seperti itu jugalah anda harus bersedia kerana PAC juga masih dianggap ujian sebelum anda berjaya ke sesi temuduga.

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/programme-assessment-center-pac/program-assessment-center/feed/ 0
Keputusan Peperiksaan Gred 41? http://perkhidmatanawamgred41.com/keputusan-peperiksaan/keputusan-peperiksaan-gred-41/ http://perkhidmatanawamgred41.com/keputusan-peperiksaan/keputusan-peperiksaan-gred-41/#comments Fri, 28 May 2010 14:52:33 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=12 Keputusan Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41 masih belum diumumkan dan dijangka akan diumumkan dalam masa terdekat atau selewatnya awal Jun nanti. Ramai yang berdebar-debar menanti keputusan dan tak kurang juga masih ramai yang tertanya-tanya, apakah langkah seterusnya setelah berjaya dalam peperiksaan bertulis yang lalu. Pada surat panggilan dahulu dimaklumkan bahawa ianya bakal keluar 17 Mei kemudian ditunda kepada 31 Mei.

Untuk makluman anda, kali ini sistem yang digunakan ialah sistem e-profiling dan khabarnya semua perjawatan akan melalui penilaian yang dibuat melalui INTAN seperti assessment center tetapi masih belum dapat dipastikan atas sebab kali ini merupakan kali pertama ianya dilaksanakan. Jadi harapnya semua dapat bersabar dengan format baru ini. Malahan pada peperiksaan bertulis yang lalu, siapa sangka ianya menggabungkan 14 jawatan dalam satu bumbung kan?

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/keputusan-peperiksaan/keputusan-peperiksaan-gred-41/feed/ 0
Kenapa Nak masuk Perkhidmatan Awam? http://perkhidmatanawamgred41.com/perkhidmatan-awam/kenapa-nak-masuk-perkhidmatan-awam/ http://perkhidmatanawamgred41.com/perkhidmatan-awam/kenapa-nak-masuk-perkhidmatan-awam/#comments Tue, 02 Mar 2010 17:01:10 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=10 Banyak kelebihannya bekerja dengan sektor awam dan disebabkan kelebihan-kelebihan inilah mengapa begitu ramai orang memohon jawatan kosong yang diiklankan di sektor awam. Antara kelebihan-kelebihan yang anda dapat sebagai seorang penjawat awam ialah:

1.Elaun perumahan
==================
Ya, anda dapat elaun perumahan pada setiap bulan. Usah risau lagi untuk membayar sewa bulanan rumah anda kerana  elaun ini sudah pasti akan membantu.

2.Cost of living allowance (COLA)
==================================
Anda bekerja di bandaraya yang taraf hidupnya adalah tinggi? Memang semuanya mahal, dari tambang bas, makan, tol dan lain – lain. Tahukah anda bahawa COLA ini dibayar berdasarkan di bandar mana anda bekerja?

3.Imbuhan tetap khidmat awam (Itka)
====================================
Anda sebagai kakitangan awam, ada satu imbuhan khas disediakan khas buat anda. Ini adalah satu penghargaan buat mereka yang berkhidmat buat negara.

4. Kenaikan gaji setiap tahun
================================
Anda berkhidmat untuk kerajaan, sudah pasti ada kenaikan gaji tahunan anda. Lagi lama anda berkhidmat, lagi tinggi kenaikan gaji yang anda perolehi. Sudah pasti anda sukar nikmati kenaikan ini di mana – mana selain di sektor awam.

5. Kemudahan pinjaman komputer dan kenderaan
============================================
Anda mahu buat pinjaman komputer ataupun pinjaman kenderaan? Dengan sepantas kilat anda boleh mendapatkannya.

6. Cuti tahunan mengikut kelayakan
=====================================
Tahukah anda bahawa cuti diberikan paling minima adalah 14 hari  iaitu buat pekerja am. Jika anda berjawatan professional, cuti anda adalah 25 hari. Itu belum campur lagi dengan kenaikan cuti tahunan dan juga kenaikan pangkat.

7. Cuti bersalin
=================
Usah risau – risau jika anda rasa anda/orang rumah anda perlu ambil cuti bersalin 2 bulan. Sudah tentu ianya diberikan dengan gaji terus jalan!

8. Pinjaman perumahan
========================
Ya, anda boleh mula memiliki aset terbesar dalam kehidupan anda, iaitu rumah! Dalam masa yang singkat, anda sudah boleh mula membuat pinjaman untuk membeli ‘banglo’ idaman anda.

9. Caruman KWSP atau pencen
============================
Anda pilih mana anda suka. Nak KWSP ke pencen ke? Kedua – duanya ada kelebihan tersendiri. Jadi, usah risau akan masa depan anda lagi..

10. Bersara pada umur 58 tahun
===================================
Sungguh lama anda berkhidmat dalam kerajaan tu..Jika di luar sana, adakah anda akan diberikan peluang berkhidmat selama itu?

11. Peluang kenaikan pangkat
==============================
Siapa taknak naik pangkat kan? Naik pangkat maknanya naik gaji dan juga anda naik selevel lagi dari tahap anda sebelum ini. Kiranya anda jadi bos la ni..

12. Peluang melanjutkan pelajaran
==================================
Wah! Sambung belajar pun diberikan peluang. hebat tu! Dan untuk makluman anda, anda juga akan diberi peluang tajaan untuk menyambung pelajaran anda. Sudah tentu ini memberikan 1001 kebaikan buat anda dan juga kerajaan.

13.Peluang untuk berkursus dari semasa ke semasa
============================================
Boleh dikatakan pada setiap bulan anda akan dihantar ke kursus. Sudah tentu banyak ilmu pengetahuan yang anda pelajari percuma yang di’support’ oleh kerajaan. Jika anda hadir sendiri kursus tersebut, dekat 4 angka juga anda perlu bayar setahun.

14. Lebih banyak masa diluangkan bersama keluarga
========================================
Ya, kini anda akan punyai lebih banyak masa bersama keluarga berbanding kehidupan sebelum ini. Dan keluarga anda semakin menyayangi anda seadanya

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/perkhidmatan-awam/kenapa-nak-masuk-perkhidmatan-awam/feed/ 0
Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Skim Gred 41 http://perkhidmatanawamgred41.com/peperiksaan-bertulis/peperiksaan-memasuki-perkhidmatan-awam-skim-gred-41/ http://perkhidmatanawamgred41.com/peperiksaan-bertulis/peperiksaan-memasuki-perkhidmatan-awam-skim-gred-41/#comments Mon, 01 Mar 2010 09:53:29 +0000 http://perkhidmatanawamgred41.com/?p=4 Untuk tahun 2010, peperiksaan memasuki skim Gred 41 diselaraskan untuk 13 perjawatan seperti diumumkan oleh pihak SPA baru-baru ini. Maklumat perjawatan adalah seperti berikut;

Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41 ini perlu diduduki oleh calon yang memohon mana-mana jawatan berikut:
1. Pegawai Arkib Gred S41
2. Penguasa Kastam Gred W41
3. Penguasa Bomba Gred KB41
4. Pegawai Siasatan Gred KR41
5. Penguasa Penjara Gred KX41
6. Pegawai Penerangan Gred S41
7. Pegawai Penguatkuasa Gred N41
8. Pegawai Keselamatan Gred KP41
9. Pegawai Belia dan Sukan Gred S41
10. Pegawai Pertahanan Awam Gred KP41
11. Pegawai Perhubungan Perusahaan Gred S41
12. Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41
13. Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41

Ianya dimulakan dengan ujian bertulis yang merangkumi pelbagai seksyen yang bertujuan menguji pengetahuan dan kemampuan calon sebelum diambil kira untuk menduduki penilaian lain untuk kemasukan perkhidmatan awam ini. Persediaan yang dilakukan perlu mengambil kira pengetahuan am dan kemahiran berbahasa juga dalam Bahasa Melayu dan Inggeris.

]]>
http://perkhidmatanawamgred41.com/peperiksaan-bertulis/peperiksaan-memasuki-perkhidmatan-awam-skim-gred-41/feed/ 0